کاربرد ایزوله سویا در سوسیس و کالباس

تفاوت سوسیس کالباس معمولی با سوسیس کالباس دارای ایزوله سویا

غذاهای فوری از محبوب‌ترین غذاهای زندگی پیشرفته‌ی امروزیست. در تولید این غذاهای فوری عموما از فرآورده‌های گوشتی مختلف استفاده می‌کنند و به مقدار بسیار فراوانی حاوی انواع افزودنی‌هاست. این موضوع باعث شده تا دانشمندان به فکر جایگزین‌های سالم‌تری برای این غذاهای فوری باشند یا از افزودنی‌های مفیدتری در تولید این غذاها استفاده گردد. با این مطلب از اوات اسپایس همراه باشید تا از تفاوت بین سوسیس کالباس معمولی با سوسیس کالباس‌های دارای ایزوله سویا اطلاعات بیشتری به دست آورید.

ایزوله سویا چیست؟

ایزوله سویا نوعی پودر خشک پروتئین است که از دانه‌های تازه‌ سویا به دست می‌آید. گیاه سویا سرشار از انواع پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه بوده که می‌تواند نیاز بدن انسان به این مواد را به طور کامل تامین کند؛ از آن جایی که دانه‌های سویا به مقدار بسیار فراوانی روغن و کربوهیدرات داراست، این مواد را در آزمایشگاه از دانه‌های سویا حذف کرده و به صورت خشک در می‌آوردند تا خواص جاذب آب و رطوبت به دست آورد. ایزوله سویا برای کودکان و نوجوانان ماده‌ای مفید محسوب می‌گردد، چرا که به روی هورمون‌های رشد تاثیر بسزایی داشته و به رشد آنان کمک می‌کند.

 

 

چرا از ایزوله در سوسیس و کالباس استفاده می‌گردد؟

در تولید سوسیس و کالباس، مواد افزودنی وجود دارند که به یک دست کردن مواد سوسیس و کالباس کمک کرده و از جدا شدن اجزای مورد استفاده در این فراورده‌های گوشتی جلوگیری کند. ایزوله سویا یکی از همین افزودنی‌هاست که به هنگام تولید سوسیس کالباس به سفت شدن و آبدار بودن این فراورده گوشتی می‌افزاید و کیفیت آن را به صورت قابل توجهی افزایش می‌دهد. همچنین ایزوله سویا به دلیل اینکه کاملا از گیاه سویا به دست می‌آید، نوعی فرآورده مناسب برای تولید سوسیس کالباس‌های گیاهی بوده تا گیاه‌خواران یا فرادی که نمی‌توانند از فرآورده‌های گوشتی بهره‌مند شوند، از سوسیس کالباس‌های حاوی ایزوله سویا استفاده کنند.

 

تفاوت سوسیس کالباس معمولی با سوسیس کالباس دارای ایزوله سویا در چیست؟

سوسیس کالباس‌های معمولی از انواع افزودنی‌ها برای افزایش بافت منسجم و یک دست استفاده کرده که بعضی از این افزودنی‌ها شامل انواع مواد مضر شده و حتی می‌تواند در صورت کمی تغییر در فرمول، به تغییر طعم و رنگ این فرآورده گوشتی منجر گردد. از طرف دیگر این فراورده‌های گوشتی در طی روند تولید مواد مغذی خود را از دست داده و تنها کربوهیدرات به سیستم گوارشی بدن اضافه می‌نماید. سوسیس کالباس دارای سویا از مقدار بسیار فراوانی پروتئین برخوردار است که علاوه بر بافت یک دست، باعث تامین پروتئین بدن شده و باعث می‌گردد، مقدار گوشت مصرف شده در این فرآورده‎ها کمتر شده و به سوسیس کالباسی که مناسب گیاهخواران نیز بوده، تبدیل گردد. علاوه بر این، فرآورده گوشتی معمولی، در دمای بسیار بالا تجزیه شده و از هم می‌پاشد اما فراورده‌های حاوی ایزوله سویا از قدرت تحمل بسیار بالایی برخوردار بوده و در اثر گرمای زیاد دچار تجزیه نمی‌گردد و ظاهر اولیه خود را به خوبی حفظ می‌نماید. این ماده بر خلاف دیگر افزودنی‌ها هیچ تاثیری بر طعم و عطر فرآورده‌های گوشتی نداشته و از عمر طولانی برخوردار بوده و به نسبت سوسیس کالباس‌های معمولی می‌توان به مدت طولانی‌تری از آن نگه‌داری نمود. بدون آن که دچار فساد گردد.

 

 

 

مضرات استفاده از فرآورده‌های گوشتی

ایزوله سویا به تنهایی شامل مواد مضر یا سمی نبوده و نمی‌تواند آسیب جدی به بدن انسان وارد نماید اما این ماده می‌تواند به روی هرمون‌های سرطانی تاثیر گذار باشد. تحقیقات صورت گرفته نشان داده است که ایزوله سویا دارای ترکیباتی به نام ایزوفلاون است که این ماده می‌تواند باعث رشد برخی سلول‌های سرطانی، اختلال در باروری زنان و اختلال در عملکرد تیروئید شود و بهتر است که از این ماده افزودنی به صورت محدود و کنترل شده استفاده نمود.

 


فرانک معتمدی
1400/12/07
سلام مطالب مفید بود

دسته بندی ها